Kontakta oss på:

Adress & telefon

Besöksadress: Kvarnbygatan 12, 431 34 Mölndal

Postadress: Mölndals stadsmuseum, 431 82 Mölndal

Tfn: 031-315 16 50
Telefontider: tis-fre kl 9.30-16, lunch 11.20-12, lör-sön kl 12-16.
Övrig tid vardagar via kommunens växel 031-315 10 00.

Fax: 031-315 16 59
E-post: museum@molndal.se
Hemsida: Mölndals stadsmuseum
Hemsida: Upplev Online - digitalt museum

Eller:

info@fylgja.se

Hitta hit!


Visa större karta

UPPLEVELSEBASERAT LÄRANDE

Fylgja riktar sig till barn i åldrarna 8-12 som med hjälp av spelet får möjlighet att besöka världar och träffa människor från forna tider. Syftet med projektet är att genom upplevelsebaserat lärande väcka nyfikenhet och intresse för de historier som omger oss. Det är också tänkt att kunna fungera som ett komplement till forntidsundervisningen i skolan.

ETT DIGITALT EXPERIMENT

Projektet Fylgja handlar också om att utforska vad 3d-tekniken kan innebära för att presentera arkeologi och historia, och hur museer och andra institutioner kan utnyttja tekniken till sina digitala samlingar.

3d tekniken öppnar nya möjligheter att åskådliggöra saker som annars är svåra att presentera för den breda publik som inte har kunskapen att läsa in betydelsen i arkeologiska föremål. Spelet produceras av Liminal Studio och Mölndals stadsmuseum. Ett brett samarbete mellan olika instanser ligger till grund för att spelet skulle kunna bli verklighet. Flera olika företag samverkar för att producera spelet: Teamet är handplockat från Liminal Studio, Outbreakstudios, HelloThere, samt studenter från Högskolan i Skövde.

Projektet är finansierat med medel från Torsten Söderbergs stiftelse.

TEAMET BAKOM FYLGJA

Charlotte Heyman, Creative Lead/Art Director
Charlotte har det övergripande ansvaret för produktionen av spelet, samt stått för de konstnärliga besluten i processen. www.liminalstudio.se

Peter Björklund/ CTO
Peter är vår tekniske guru. Han är också snäll. www.outbreakstudios.se

Arshak Ardeshir, game design www.hellothere.se
Arshak har gjort designen till spelet. Det är han som har klurat ut alla smarta lösningar om hur spelet skall fungera och hittat på alla roliga spel.

Linus Nordgren, game design, tech artist
Linus sitter som spindeln i nätet och sätter ihop spelet av alla delar som övriga teamet skapar. Han sätter ljus och får eldarna att brinna.

Andreas Roman, manusförfattare (hemsida)
Han har skrivit berättelsen som spelet bygger på. Andreas har jobbat i många år som designer och producent för spel. Andreas har också skrivit och publicerat flera böcker.

Amanda Krause, 3d artist (hemsida)
Emilia Oscarsson, 3d artist
(hemsida)

Amanda och Emilia har skapat allt innehåll i världen: hus, stenar, båtar, borgen, smedjan… . Ja, i princip allt du ser ligger de bakom. De går sista året på Dataspelsutbildningen på Högskolan i Skövde.

Michel Strömbeck, 3d character artist, (hemsida)
Michel har modellerat och texturerat karaktärerna i spelet.

Cezar Almeida Johansson, animation (hemsida)
David Gustavsson, animation (hemsida)
Tillsammans har David och Cezar blåst liv i alla människor som befolkar spelet.

Eric Thelander, riggning (hemsida)
Mannen som gör det möjligt att animera karaktärerna. Eric har dessutom agerat sakkunnig under ett tidigt skede på projektet, för att lösa det tekniska runt animation och riggning i 3d motorn.

Per Anders “Poke” Östblad, ljuddesign och musik
Poke, som vi kallar honom, har skapat allt du hör i spelet. Han har skrivit och spelat in musiken och gjort allt från fågelkvitter till fotsteg.

Åsa Wignér, web design
Åsa gjorde webbplatsen.

 

SAMARBETEN

För att få guidning i vår fornhistoria, har vi haft Bengt Nordkvist, Riksantikvarieämbetet och Tomas Söderberg till vår hjälp.
Vi har fått fantastisk hjälp från Historiska museet i Stockholm, Nationalmuseum i Köpenhamn och arkeologiskt försökscentra i Lejre.
Och för samarbetet med Högskolan i Skövde som har gett oss möjlighet att få in så många duktiga studenter till projektet.

TACK

Prof Kristian Kristiansson och Prof emeritus Lars Lönnroth, båda på Göteborgs Universtitet har båda bidragit med sin expertis.

Själva grundidén till spelet utarbetades på en workshop. Och vi vill tacka deltagarna: Jenny Brusk, Martin Fredriksson, Danial Dadgar, Tomas Söderberg, Bengt Nordkvist, Tomas Fredriksson, Lars Melin, Arshak Ardeshir, Peter Björklund

Vi vill tacka Inga Ullén och Lotta Fernstål på Historiska museet, Anna Batzer från Arkeologiskt försökscentra i Lejre, Flemming Kaul på Nationalmuseum.

Vi vill också tacka Gabriella Thunderlight för ovärdelig inspiration.

© Mölndals stadsmuseum 2012